1 eye

Tym razem przyszedł czas na tutorial ukazujący jak kreska po kresce oko na kartkach powstaje.
Zacznijmy od opisania narzędzi, których użyłem podczas rysowania.

Ołówki 1000

I tak od lewej:

ołówek mechaniczny 0,5 mm
ołówek mechaniczny 0,3 mm
rysiki 0,3 mm HB
rysiki 0,5 2B
ołówek tradycyjny 2B
ołówek tradycyjny 2H
wiszer po przejściach
wiszer mało śmigany

Jeśli chodzi o ołówki mechaniczne – są to moje ulubione narzędzia używane podczas szkicowania jak i cieniowania. Myślę, że przy ich pomocy powstaje około 70-80% rysunku. Skala stosowanych przeze mnie ołówków mechanicznych jest  szeroka i zawiera się w przedziale od 0,3 mm do 6 mm. Jednak przy rysowaniu tak szczegółowych elementów jak oko w grę wchodzą ołówki o szerokości rysika nie przekraczającego 0,7 mm. Ołówków tradycyjnych używam jako dopełnienia do cieniowania, natomiast za pomocą wiszerów udaję mi się uzyskać realistyczne, miękkie cieniowanie.

Przejdźmy do sedna:

2-800

Rysujemy koło, wyznaczamy środek [C], w którym umieszczamy przyszłą źrenicę.
[A] i [B] wyznaczają granice przyszłych powiek.

3 -800

Przechodzimy do uszczegóławiania tęczówki. Przed cieniowaniem warto zaznaczyć granice cieni i refleksów świetlnych – dzięki temu podczas nakładania grafitu nic nam nie ucieknie.

[D] = cień rzucany przez górną powiekę.

[F]= ciemniejsza obwódka wokół tęczówki

[E] i [G] = granice refleksów świetlnych. Bardzo ważne aby te miejsca nie były odwiedzane przez grafit, wtedy uda się nam uzyskać odpowiedni efekt odbitego światła, które ożywia rysunek.

4 -800

Po ogarnięciu tęczówki przechodzimy do narysowania tego co znajduje się wokół niej.

Szerokość oka wyznaczam za pomocą tęczówki. Całe oko = około 3 tęczówki – takie założenie pozwala na to, by proporcje nie zostały utracone.

[I] – cały czas pamiętajcie o zachowaniu środka, który powinien być punktem odniesienia do całego rysunku.
[H] – Miejsca, z których będą wychodzić rzęsy.

Czerwone strzałki podkreślają miejsca zwężenia i rozszerzenia.

5-800

Dodajemy kolejne szczegóły.

[K] – linia fałdów otwartej powieki

[L] – Linia rzęs

[M] – zarys kanalików łzowych

[N] – cień padający w kąciku oka

[O] – Delikatny cień wokół tęczówki

[J] – Rzęsa sama w sobie 🙂

6 -800

I tak oto udało się okiełznać szkic – czyli chyba najtrudniejszą część rysownia. Posiadając taką bazę można śmiało przejść do następnego etapu, czyli…

… cieniowania, które pozwoli nam na uzyskanie realistycznego efektu.

7-800

Podstawą jest wykonanie odpowiedniego szrafu. Nałożenie linii, ich kierunek i zagięcia – są zależne od tego jak światło pada na rysowany przedmiot. Bardzo dużo w tej kwestii dają ćwiczenia rysunku w plenerze, otaczających nas przedmiotów, modeli itp. Jeśli chcemy szkolić się, w tej kwestii to rysowania ze zdjęć tutaj nie polecam, przekłamują rzeczywistość no i przede wszystkim są płaskie.

OKO - TESZ

Pamiętajcie także, o tym, że używanie wiszera daję dobre efekty, tylko wtedy, gdy zostanie nałożona odpowiednia ilość warstw grafitu. U mnie wiszer wchodzi do akcji po nałożeniu min. 5-10 warstw. Pozwala to na uniknięcie nieestetycznego efektu, niekontrolowanych plam, nienaturalnych zaciemnień.

Całość możecie podejrzeć poniżej 🙂

[Kliknij aby powiększyć] 1 eye

FINITO.